Dobrá rada nad zlato

Rozhodl jsem se pro montáž LPG zařízení do svého vozidla, jak mám vybrat dobrou firmu, která montáž provede? Tohle je otázka, na kterou se velice špatně odpovídá. Existuje totiž mnoho firem nabízejících montáž LPG zařízení, ale ne všechny provádějí montáže dle platných podmínek, což je velice smutné. První chybný krok udělá sám zákazník už jenom tím, že jeho první (a většinou jediná) otázka při dotazu na montáž zní: Kolik u Vás stojí montáž LPG zařízení? Tím se totiž začíná nevědomky dostávat do možných problémů neboť díky tomu, že má málo informací o problematice montáží je jeho jediným kritériem cena. Úspora peněz je vlastně to ,oč tu běží, ale už naše babičky říkávaly: nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci. Moje rada je jednoduchá: Navštivte více firem, nechte si ukázat od nich namontované vozidlo a vysvětlit funkci celého zařízení. Většinou i laik pozná dobře odvedenou nebo naopak "fušerskou" práci. Dobré také je podaří-li se Vám sehnat reference o vybrané firmě od zákazníků, kteří již měli tu čest se s danými odborníky seznámit. Jsou firmy jejichž prioritou je namontovat co nejvíce aut, vyinkasovat peníze a pokud se vyskytne nějaký problém nemají se k tomu jej řešit a tím nenápadně donutí zákazníka hledat pomoc jinde a oni mohou dělat jen ,,čistou práci". Bohužel tyto praktiky se objevují častěji u větších společností chvástajících se ,,mnohaletými zkušenostmi“. Některé firmy také sníží cenu montáže i tím, že například u toroidní nádrže nenamontují držák rezervy a tu nechají jen tak volně povalovat v zavazadlovém prostoru. Mít "volně loženou" rezervu je možná praktické, ale za prvé velmi nebezpečné vzhledem k její hmotnosti a možnosti nehody a za druhé neprojdete technickou kontrolou. Takže bude následovat dodatečná montáž, opakování TK a úspora na montáži je tatam. Tohle jde dnes již obejít pořízením tzv. soupravy na nouzové dojetí. Také doporučuji vybírat z firem ne příliš vzdálených. Musíte si uvědomit, že montáží to nekončí. Po 2500 - 3000 km se dělá bezplatná garanční prohlídka (setkal jsem se také se zákazníkem, který chtíc maximálně ušetřit, nechal udělat montáž tuším v Jihlavě a garančku chtěl vyčůraně po mě - jenže ta je bezplatná pouze u toho, kdo provedl montáž). Aby toho nebylo málo, sada pro montáž je vlastně krabice plná dílů, použitelných např. do Fabie HTP nebo i do Audi A4 a jsou to jen výrobky. Proto se běžně stává, že jedna garančka nestačí a je třeba udělat i několik doseřízení,obvzlášť neníli vozidlo po motorové či elektrické stránce úplně ve 100 % kondici. Je tak nutné počítat i s vícero návštěvami montážní dílny. Také bych doporučil si zjistit, kolik servisů v oklolí servisuje Vám nabízené zařízení,aby byla možnost v případě nespokojenosti navštívit jiný servis. Nicméně Vám přeji při výběru montážní firmy šťastnou ruku. Radek Červený

LPG VERSUS MOTOR


Časté obavy zájemců o přestavbu vozidla na plyn jsou o poškození motoru provozem na plyn. Od roku 1996 jsme upravili stovky vozidel na pohon plynem a nesetkali jsme se s případem poškození motoru,o kterém by se jednoznačně nechalo říci ,že bylo způsobené provozem na plyn. U motorů provozovaných na LPG dochází stejně jako u čistě benzinových k  jejich opotřebení, tudíž lze jen velice těžko odlišit to,jestli motor ,,odešel" ve 300.000 km protože jezdil na LPG nebo ne. Zkušenost je spíš taková,že na LPG vydrží déle viz.třeba Škoda 120 !!! našeho zákazníka  s první generálkou ve 240.000 km.  Přestože někteří ,,hospodští odborníci" o plynu tvrdí,že je suchý a motor nemaže, každý absolvent základní školy ví, že motory jsou mazány olejem a ne palivem ( benzin také není mazivo). Plyn má vyšší oktanové číslo a větší antidetonační schopnosti než benzín, což způsobuje nižší rázové namáhaní mechanických částí motoru a jeho měkčí chod. Při provozu na plyn také nevznikají žádné karbonové usazeniny v motoru z čehož vyplívá, že naopak životnost motoru se prodlužuje.

V minulosti někdy měli s LPG problémy některé konstrukčně zastaralé motory (např. Škoda 100-130) , které neměly tvrzená ventilová sedla a nebyly určeny pro bezolovnatý benzín (olovo přidávané dříve do benzínu zajišťovalo "mazání" ventilových sedel) . Je pravda, že při spalování plynu vznikají ve spalovacím prostoru vyšší teploty, které mohou namáhat měkká ventilová sedla některých vozidel ,proto se doporučuje montáž ,,přimazávání" např. do fordů, opelů a produktů japonských a korejských výrobců.

Ve světě i v Evropě jsou provozovány statisíce vozidel na plyn a pokud by byl plyn pro motor nebezpečný, jistě by tato skutečnost zcela zastavila další plynofikaci vozidel.

Samozřejmě může dojít k poškození motoru a to při použití nevhodného plynového zařízení nebo jeho neodborné montáži, popř. nesprávného nastavení směsi paliva.

Nejnebezpečnější pro některé díly motoru - ventily, ventilová sedla a písty je vysoká teplota ve spalovacím prostoru, která vzniká v důsledku "chudé směsi" tj. nesprávného poměru paliva a vzduchu. . Tento problém by mohl vzniknout u starších vozidel s neřízeným systémem, kde se množství plynu nastavuje manuálně a směs je špatně nastavena buďto záměrně z úsporných důvodů nebo z neznalosti zákonitostí spalování.

CRASH TEST LPG ZAŘÍZENÍ.

Odkaz zde:   www.youtube.com/watch?v=XPFBISqK4AE